Wordt uw website gevonden? Al eens aan zoekmachine optimalisatie gedacht?

Zoekmachine optimalisatieWordt uw website gevonden? Al eens aan zoekmachine optimalisatie gedacht?

Heeft u reeds uw eigen website? Ja? Mooi zo, u bent dus online met uw bedrijf. Maar wordt uw website ook gevonden? Komen er genoeg bezoekers naar uw website? Weet u wat deze bezoekers doen? Haalt u ook conversies/verkopen uit deze bezoekers? Al deze zaken kunnen worden opgelost met de juiste zoekmachine optimalisatie, en online marketing technieken. Lees dus zeker verder indien u denkt dat u website beter zou kunnen presteren.

Zoekmachine optimalisatie.

Op deze website heb ik reeds gesproken over zoekmachine optimalisatie of Search Engine Optimization (SEO), daar heb ik kort uitgelegd hoe dit werkt. Een website optimaliseren voor zoekmachines is belangrijk om gevonden te worden door uw bezoekers. Want geen bezoekers is geen verkoop, net zoals bij een fysieke winkel. Hoe pakt u deze zoekmachine optimalisatie nu best aan? Wel hier zijn heel veel verschillende technieken voor sommige zijn gratis, andere zijn betalend. Hou er in elk geval rekening mee dat zoekmachines hun algoritmes voortdurend aanpassen en verbeteren. Hierdoor is het dus ook belangrijk om steeds voldoende aandacht te schenken aan de optimalisatie van uw website. Ik geef u hieronder alvast enkele tips die u zelf alvast kan doen om beter te scoren in zoekmachines:

  • Zorg voor voldoende content op uw website. Kwaliteitsvolle content die ook nog eens aanleunt bij uw product of dienst zal uw website beter doen scoren in zoekmachines;
  • Zorg voor duidelijke afbeeldingen, en geef deze ook duidelijk namen;
  • Plaats links naar andere websites die relevante informatie over uw dienst/product verschaffen. (Let hier echter mee op dat u niet gaat overdrijven met teveel links te plaatsen. En dat uw links kwalitatief genoeg zijn anders zou een zoekmachine dit als spammen kunnen zien)
  • Al eens nagedacht over adverteren? Dit kan via verschillende kanalen en op verschillende manieren (hier kom ik later op terug in dit artikel)

Dit zijn slechts enkele zaken die van belang kunnen zijn voor de zoekmachine optimalisatie van uw website. De eerste drie kosten u bovendien geen geld, enkel wat tijd. Bedenk dat als u uw website van content gaat voorzien dat u relevante content gaat schrijven. Ga dus niet zomaar klakkeloos wat content schrijven, en al zeker geen content kopiëren van andere websites.

Online marketing of adverteren.

Hoewel zoekmachine optimalisatie dus voor een groot stuk afhangt van uw content en dergelijk, kan ook online marketing ofwel adverteren u hier goed bij helpen. Adverteren is uiteraard niet gratis, u kan dus maar beter eerst goed nadenken over waar u wenst te gaan adverteren en hoe u wenst te adverteren. Ik som voor u enkele van de meest gebruikte online platformen op waar u eenvoudig kan adverteren.

  • Facebook: dit is misschien wel het meest bekende en populairste platform om te gaan adverteren. Facebook heeft zo’n slordige 1.79 miljard actieve gebruikers wereldwijd, waarvan een 6 miljoen in België. De kans dat daar potentiële klanten voor u tussen zitten is dus vrij groot lijkt mij. Er zijn tal van manieren om op Facebook te gaan adverteren, hoe u hieraan begint kan u hier vinden.
  • Instagram: dit platform is eigendom van Facebook en werkt hier dus ook naadloos mee samen. Indien u dus op beide een account hebt is een fluitje van een cent om uw advertenties op beide platformen te tonen. Let op: het publiek dat u zal aantreffen op instagram is een ander publiek dan Facebook bekijk dus even of uw doelgroep hier wel tussen zit.
  • Twitter: Ook op Twitter kan u adverteren. Let wel op Twitter is een heel ander platform dan Facebook of Instagram. Twitter is bedoeld om korte berichten de wereld in te sturen, denk dus goed na over hoe u uw boodschap kort en krachtig kan overbrengen.
  • Google: Wellicht is dit het meest gekende platform om te adverteren, want geef toe wie heeft ze nog niet zien passeren, die advertenties in Google?
  • Linkedin: Ook op Linkedin kan u gaan adverteren. Denk ook hier weer aan de gebruikers van dit platform, passen deze in uw doelgroep?

Voor alle bovenstaande platformen kan u op hun eigen website terecht om meer informatie te vinden over hoe u kan starten met adverteren. Dit zijn niet alle manieren om te adverteren, er zijn nog verschillende andere manieren om te gaan adverteren. Ik ga deze echter niet allemaal hier aanhalen. Indien u graag meer informatie wenst hier omtrent kan u mij echter altijd contacteren.

Meten is weten.

Mooi, we hadden het over adverteren en over zoekmachine optimalisatie aan de hand van verschillende gratis manieren. Indien u nu bovenstaande zaken toegepast hebt op uw website bent u alvast op de goede weg om beter gevonden te worden. Maar hoe controleert u nu of dit alles wel werkt? U wenst uiteraard te weten of uw inspanningen effect hebben.

Geen paniek, ook hier zijn voldoende tools voorhanden. Voor het adverteren zal u op elk van de platformen waar u adverteert hun eigen analytics tools kunnen terug vinden en gebruiken. Om te zien welke effecten dit op uw website heeft kan u aan de slag met bijvoorbeeld Google Analytics. Hiermee kan u een heleboel nuttige informatie bijhouden over uw bezoekers.

  • Vanwaar komen uw bezoekers? (Land, gemeente, stad,…)
  • Welke besturingssysteem ze gebruiken
  • Welk toestel gebruiken ze? (Smartphone, laptop, desktop, tablet,…)
  • Op welke pagina blijven ze het langst, welke pagina krijgt het minste bezoek
  • Hoeveel gaan er effectief over tot actie? Downloaden van uw e-book bvb, of invullen van uw contactformulier

Dit en nog zoveel andere dingen kan u met Google Analytics te weten komen. Deze tool is echter zo uitgebreid dat ik moeilijk alles hier kan neerschrijven. U kan altijd via Google zelf meer informatie vinden hierover. Ook zijn hier diverse trainingen voor te vinden indien u hier beter mee overweg wil kunnen.

Zelf doen of laten doen?

Uiteraard bent u hier volledig vrij in. Maar weet dat wanneer u online marketing en zoekmachine optimalisatie serieus neemt dit een enorme tijdsinspanning vraagt. Dus ofwel kan u dit best vooraf goed inplannen, ofwel is het misschien verstandiger dit effectief uit te besteden. Wij helpen u hiermee alvast graag verder.

call to action zoekmachine optimalisatie

Gerelateerde berichten

Wordt uw website gevonden? Al eens aan zoekmachine optimalisatie gedacht?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *