Is uw zaak al online?

Is uw zaak al online?

is uw zaak al onlineAnno 2018 is het internet een normale zaak in ons leven, niet? Ook als ondernemer bent u online aanwezig, of dat denkt u tenminste. Maar weet u wel zeker dat u echt online bent, of hebt u gewoon een website en misschien een Facebook pagina? In dit artikel laat ik u zien wat ik bedoel met “is uw zaak al online?”. Lees dus vooral verder als u het wenst te weten.

 

Ik heb een website dus ik ben online met mijn bedrijf.

Mooi zo u heeft reeds een website, de eerste stap is dus gezet. En nu? Hoe online bent u nu echt? Is uw website zichtbaar voor de potentiële klanten, en nog belangrijker levert uw website ook iets op? Zorgt uw website ervoor dat u werkelijk ook meer omzet draait, zorgt uw website voor verkopen / leads.

Wat ik hiermee bedoel? Veel ondernemers maken de fout om niet actief online te zijn. Eenmaal hun website online is of hun Facebookpagina opgebouwd is steken ze er nog maar weinig tijd in. Jammer, wat dit kan u een pak omzet schelen op het einde van de rit. De tijd dat u klanten kon overtuigen met enkel wat reclame te maken is voorbij, het aanbod aan informatie en producten is echter zo groot geworden dat klanten kieskeuriger geworden zijn. Ze zoeken online naar oplossingen, niet naar reclame. Zorg dus dat jij de persoon bent die hen de informatie geeft die ze zoeken.

Hoe u dit in de praktijk aanpakt?

Mag ik nu geen reclame meer maken? Hoor ik u denken. Natuurlijk wel, want online reclame is een vorm van online gezien worden. En dat is nu net wat uw bedrijf nodig heeft. Maar u hoeft niet alleen online gezien te worden in de vorm van reclame advertenties. U kan er ook voor zorgen dat u online gezien wordt door de oplossingen die u aanbiedt aan uw (potentiële)klanten. Hier zijn verschillende manieren voor:

  • Begin met bloggen op uw eigen website (en hou dit ook consequent vol): Bloggen is een tijdsinvestering, maar evengoed een investering in de tijd. Bloggen is iets dat niet meteen iets opbrengt, maar pas later. Hoe meer u blogt en waardevolle content online brengt op uw website, hoe meer mensen uw website gaan bezoeken en hoe groter de kans dus dat u ook effectief meer zal gaan verkopen. Ik zeg bewust waardevolle content. Het internet staat bomvol informatie wees dus niet de zoveelste die maar wat online smijt, breng waardevolle informatie. Zorg dat uw blogs werkelijk mensen hun problemen oplost.
  • Post ook eens iets luchtigs op Facebook of uw andere sociale media kanalen: Als ondernemer gebruiken we allemaal Facebook, en tal van andere sociale media kanalen. Maar vaak gebruiken we die enkel om verkooppraatjes te brengen. STOP daar onmiddellijk mee als u zich hier ook schuldig aan maakt, mensen worden overspoeld met reclame langs alle mogelijke kanten. Post eens iets anders, een leuke foto van tevreden klanten, een persoonlijke foto, een persoonlijke ervaring. Uw klanten het gevoel geven dat ze u kennen, dat geeft hen vertrouwen in u.
  • Reageer op berichten: Een grote fout is dat we de tijd vaak niet nemen om te reageren op berichten van onze klanten op onze sociale media. Maar klanten houden er niet van als u ze negeert. Zorg er dus voor dat u tijd maakt om hun reacties te lezen en hierop te reageren. Zowel reacties op uw website, als op uw sociale media, als reviews op bijvoorbeeld Google of andere websites. Ook als deze berichten negatief blijken te zijn, negeer of verwijder deze zeker niet maar ga met uw ‘ontevreden’klant in gesprek. Tracht zijn ontevredenheid op te lossen, uw klant zal dit waarderen en ook andere ‘potentiële’ klanten zien dit.
  • Besteed eens iets uit: We willen zoveel mogelijk zelf doen, om enerzijds controle te houden en anderzijds om kosten te besparen. Maar vergeet niet dat ieder zijn stiel heeft, en u er dus soms goed aan doet om dingen uit te besteden. Bijvoorbeeld huur iemand in die voor u kan bloggen, dat bespaard u de tijd. Bovendien hebben professionele bloggers meestal ook de ervaring om aan de SEO te denken tijdens het schrijven van een blog. Een oud spreekwoord zegt “schoenmaker blijf bij je leest”, laat dingen die andere beter kunnen over aan die andere, zo kan u doen wat u goed kan.

Waarom is het zo belangrijk om online aanwezig te zijn?

Wel, stel uzelf eens de vraag “hoeveel mensen kent u die niet online zijn?”. Alleen al in België zit 84% van de inwoners op het internet, waarvan zeker 77% ooit online een aankoop deden. – deze cijfers vind u hier terug – Dus de kans is groot dat uw potentiële klant ergens online is. Zeker als u ook de rest van de wereld meerekent. Laat dus de online kansen niet aan u voorbij gaan.

Voor vragen over dit artikel kan u mij altijd contacteren.

Is uw zaak al online?
Tags:             

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *