Hoog in Google komen.

Hoog in Google komen.

Hoog in Google komen, dat is het doel van elke ondernemer vandaag de dag. Echter bewijst de praktijk dat dit lang zo niet zo eenvoudig is als het lijkt. In dit artikel geef ik u enkele tips mee waarmee u rekening kan houden indien u wil scoren in Google. Na het lezen van dit artikel ben ik ervan overtuigd dat u in elk geval weet waar u kan beginnen, zonder al teveel geld uit te geven. 

hoog in google komenWat is SEO nu precies?

Zoekmachineoptimalisatie – SEO in het Engels – is een vak op zich, en dus niet zomaar even in één artikel uitgelegd. Verwacht dus na dit artikel ook niet dat u professioneel SEO kan gaan toepassen. Wel kan u verwachten na het lezen van dit artikel dat u de basis principes begrijpt, en hier alvast rekening mee kan gaan houden. Zal ik jullie niet vervelen met de technische uitleg over hoe SEO precies werkt? Mooi dan gaan we meteen over op wat u wenst te weten: hoe kom ik nu hoog in Google met mijn website? Want daarvoor bent u hier, toch?

Enkele eenvoudige tips om hoger te scoren bij Google:

De onderstaande tips zijn zaken die iedereen kan toepassen die zelf aan zijn website werkt. Hiervoor is absoluut geen technische kennis nodig.

    1. Geef uw afbeeldingen duidelijke namen:
      Veel mensen die een website bouwen gaan daar afbeeldingen op zetten, en dat is goed want afbeeldingen zijn belangrijk op een website. Maar, velen maken echter wel de fout om deze afbeeldingen te gaan uploaden met exact die naam waarmee hij van hun fototoestel komt zoals: DSC001230421 of P0013424. Maar denkt u dat dit nuttig is? Totaal niet natuurlijk, want Google negeert deze afbeeldingen volledig en hiermee zal uw website dus niet gaan ranken. Hoe dan wel? Geef uw afbeeldingen relevante benamingen die met uw product/dienst te maken hebben en zorg voor alt tags in uw afbeeldingen. Stel u verkoopt gepersonaliseerde kleding en u gaat hier een foto van op uw website zetten. Noem deze foto dan “Gepersonaliseerde trui met eigen tekst”. Mensen die naar gepersonaliseerde kleding zoeken komen misschien wel via die foto op uw website. Wat nooit gebeurt had als uw foto “DSC1234320″ had genoemd.
    2. Zorg voor duidelijk tekst en uitleg:
      In onze huidige samenleving kopen mensen niet het eerste het beste product dat ze tegen komen. Informatie is nu eenmaal eenvoudig bereikbaar voor iedereen en mensen gaan dus vergelijken. Mensen willen informatie over uw product of dienst, geef ze die ook. Maak eens een duidelijke product beschrijving in plaats van snel alle technische details op te sommen. Of zorg ervoor dat u ook meer aanbiedt dan enkel wat u verkoopt, zorg bijvoorbeeld naar een link met de handleiding van uw product. Bovendien is het belangrijk dat de tekst die u schrijft duidelijk is, ga niet zomaar alles aan elkaar plakken. Werk met alinea’s, hoofdstukken, tittels, lijsten.
    3. Zorg dat uw zoekwoord in uw url staat:
      Ook de url’s van uw website worden door Google gescand, deze kunnen dus ook maar beter goed zijn. Als uw url bijvoorbeeld www.kledingvanmarie.be/hr125dl is dan begrijpt u ook dat Google deze minder snel zal gaan weergeven als iemand zoekt naar gepersonaliseerde truiMaak de url dus beter www.kledingvanmarie.be/gepersonaliseerdetrui. Op die manier weet Google – en ook de bezoeker die de url ziet – meteen dat die website of pagina over een gepersonaliseerde trui gaat. Let op: Het is niet de bedoeling hier te ver in te gaan, url dient geen samenvatting van zoekwoorden te worden want dat zal net in uw nadeel werken.
    4. Gebruik koppen en tussen koppen:
      Ook koppen en tussen koppen zijn belangrijk – h1, h2, h3, H4, enz.. – . Als wij een krant lezen dan gaan we vaak eerst deze krant snel doorbladeren en de tittels lezen. Op internet werkt dit net hetzelfde, Google gaat bij het scannen van uw website rekening houden met uw koppen. Koppen en tussen koppen met relevante informatie gaat Google sneller indexeren. De kans is dus groter dat uw website hoog in Google komt als het zoekwoord ook voorkomt in uw koppen. Ook voor uw bezoeker kan die handig zijn, ten eerste is er structuur in uw teksten door deze koppen waardoor het aangenamer leest. Maar ook kan uw bezoeker zo eerst vluchtig eens bladeren in uw artikel om te zien of hij het wel echt wil lezen.
    5. Gebruik uw zoekwoord regelmatig:
      Klinkt logisch toch? Als u op een bepaald woord gevonden wil worden dient het woord uiteraard een paar keer voor te komen in uw tekst. Er is echter geen enkele theorie over trefwoorddichtheid, dus hoe frequent het moet voorkomen is geen exacte wetenschap. Wat wel een wetenschap is, is dat u hier best ook niet mee overdrijft, u wil uiteraard dat uw tekst leesbaar en natuurlijk blijft, prop deze dus niet onnodig vol met zoekwoorden.
    6. Maak gebruik van links:
      Hiermee bedoel ik zowel interne als externe links. Hebt u op uw website nog artikels geschreven over het zelfde onderwerp? Leg dan een link in uw artikel naar deze andere content. Of hebt u bepaalde informatie gevonden op een andere website? Link dan ook naar die website. Links zijn enorm belangrijk, maar let op, ook hier kan je beter niet mee overdrijven. Google houdt namelijk ook rekening met de relevantie van deze links, het heeft dus geen enkel nut om er maar wat op los te linken.

Met bovenstaande tips kan u alvast de basis leggen om uw website een beetje hoger in Google te krijgen. Let hierbij wel dat u in geen van bovenstaande zaken mag overdrijven. Uw teksten moeten in de eerste plaats aangenaam blijven om te lezen en natuurlijk overkomen. Hier houdt Google misschien minder rekening mee, maar uw bezoekers des te meer, dus zoek een gulden middenweg.

Sociale media

Sociale media is een niet onderschatten factor wanneer u hoog in Google wil komen. Het is namelijk zo dat ook Google ziet hoe vaak uw content gedeeld word op sociale media. Vergeet dus zeker niet om uw content te delen op platformen als Facebook, Twitter, Linkdin, enz.. Wist u dat Facebook alleen al zo’n slordige 1.79 miljard actieve gebruikers heeft wereldwijd. 6,2 miljoen alleen al in België, de kans dat uw potentiële klant ook op Facebook zit is dus best groot, denkt u niet? Zoekmachineoptimalisatie houdt duidelijk rekening met de aanwezigheid van uw content op sociale media platformen.

Het gedrag van deze gebruikers is echter wel enorm aan het veranderen. We worden al te lang bestookt met reclame boodschappen langs allerlei kanten. Ook Facebook zit vol met advertenties, bezoekers gaan deze meer en meer negeren. Reclame maken op Facebook blijft een goede marketing strategie, maar let er op dat niet alles wat u daar deelt enkel reclame is. Uw klanten/bezoekers willen waardevolle content, oplossingen voor hun probleem. Ze willen het gevoel hebben dat u ook echt om hen geeft, en niet enkel tracht te verkopen. Dus post ook eens iets anders dan reclame.

Conclusie:

Hoog in Google komen ofwel zoekmachineoptimalisatie is een proces dat u continu bezig houdt. Het is niet genoeg om hier één dag mee bezig te zijn en vervolgens nooit meer. Gelukkig kan u door deze kleine dingen zoals hierboven toe te passen al een behoorlijk verschil maken in de vindbaarheid van uw website. Wenst u echter meer hulp hierbij omdat u te weinig tijd heeft, of wil u het gewoon nog meer optimaliseren dan met enkel de dingen hierboven? Dat kan, neem contact met ons op en wij maken een afspraak en bekijken dan samen waar we u kunnen helpen.

Hoog in Google komen.

2 gedachten over “Hoog in Google komen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *