Hoe lang duurt het voor dat mijn website in Google zichtbaar is?

Hoe lang duurt het voor mijn website in Google zichtbaar is?

Hoe lang duurt het voor dat mijn website in Google zichtbaar is?

Hoe lang duurt het voor dat mijn website in Google zichtbaar is? Deze vraag komt wel vaker boven, vooral bij startende ondernemers die net hun eigen website online brengen. Jammer genoeg is hierover al heel veel gespeculeerd, maar is een duidelijk antwoord niet echt mogelijk. Waarom niet? Simpel, omdat dit namelijk van heel veel zaken afhankelijk is. Bovendien is het algoritme van Google een goed bewaard geheim. Natuurlijk zijn er wel dingen geweten die een invloed kunnen hebben op de vindbaarheid. In dit artikel ga ik er met u graag iets dieper op in.

 

Website optimaliseren voor Google.

Uw website optimaliseren voor Google is in elk geval de eerste stap om zichtbaar te worden in Google. Google houdt rekening met verschillende zaken wanneer het uw website zal beoordelen. Het resultaat van deze beoordeling is belangrijk voor de positie waarop Google u zal plaatsen binnen hun ranking. Er zijn zaken die u eenvoudig zelf kan aanpassen of in de hand hebt, er zijn echter ook een paar technische zaken die meespelen, waarvoor toch wel enige kennis vereist is. Hieronder een overzicht van de dingen die u zelf kan doen, u kan ook meteen verder gaan naar de zaken die u beter kan laten uitvoeren voor een specialist door hier te klikken.

Misschien eerst nog even voor we verder gaan melden dat er ook zaken zijn waar zowel u als iemand met de nodige technische kennis geen invloed op heeft.

  • Google houd rekening met de leeftijd van uw website.
    Hierop heeft u dus weinig invloed, dit heeft dus enkel tijd nodig. Hoe ouder een website is, en hoe meer informatie deze bevat hoe meer autoriteit deze website bezit volgens Google.
  • Het crawling-process van Google.
    Dit is een automatisch proces dat Google uitvoert. Dagelijks scant Google het ganse internet opzoek naar nieuwe dingen, updates, nieuwe websites, en zo verder. Wanneer het uw website op merkt is dus een kwestie van tijd.

Wat u zelf kan doen:

  1. Zorg voor duidelijke en relevante informatie op uw website.
  2. Pak meteen uit met uw topproducten of diensten.
  3. Spring juist om met afbeeldingen.
  4. Maak eens een video.
  5. Start een blog.
  6. Zorg voor communicatie met uw klanten/bezoekers.
  7. Meld uw website aan bij Google, en maak een Google mijn bedrijf pagina.
  8. Backlinks.

1. Zorg voor duidelijke en relevante informatie op uw website.

U geeft klanten graag zoveel mogelijk informatie mee op uw website. Maar bedenk dat dit niet altijd de beste keuze is. Uw klant is beter af met kwalitatieve inhoud dan met kwantitatieve inhoud. Dingen die irrelevant zijn voor uw product of dienst hebben geen enkel nut om uw website. U kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat een klant automatisch op de pagina komt waarnaar hij/zij opzoek was, hij zal dan langer op uw website blijven. Hou zo ook beschrijvingen kort, of som de belangrijkste dingen op in een lijstje. Mensen houden van lijstjes, voeg onderaan uw lijst een “lees meer” knop toe voor de gedetailleerde beschrijving. Onderstaand voorbeeld van de website van Vanden Borre toont aan wat ik hiermee bedoel.

voorbeeld lijst product

Zoals u kan zien (rood kadertje) zij sommen de belangrijkste product specificaties op, en geven de bezoeker de mogelijkheid om verder te lezen. Op deze manier springen de belangrijke dingen meteen in het oog.

Let ook op de duidelijke Call-to-action knop die ze gebruiken, de grote groene knop met “KOOP NU” valt meteen op. Ook dit is belangrijk, het is niet de bedoeling uw website vol te spammen met zulke knoppen, maar zorg dat u op zijn minst één duidelijke knop gebruikt op pagina’s waar het de bedoeling is dat de klant overgaat tot een actie.

2. Pak meteen uit met uw top producten of diensten.

Uw homepage moet meteen opvallen. Daarmee bedoel ik uiteraard niet opvallen omdat ze vol met knipperende dingen staat, want dat is eerder vervelend. Nee, ik bedoel opvallen met uw top producten of diensten. Mensen hebben de neiging om te kopen wat andere kopen, dus zet u meest gekochte producten in de kijker. Zorg ook voor een goede call to action zodat klanten meteen aangezet worden tot actie. Een sobere homepage met de belangrijkste zaken is beter dan een homepage overladen met nutteloze informatie. Bijvoorbeeld een over mij of wie zijn wij pagina is heel leuk, maar deze informatie hoort niet thuis op uw homepage.

U kan er ook voor kiezen om aanbiedingen op uw homepage te zetten, zodat deze opvallen. Veel werkt men tegenwoordig met dag aanbiedingen, op die manier tracht u uw bezoekers dagelijks terug naar uw website te krijgen om uw dag aanbiedingen te bekijken. Een goed voorbeeld hiervan is de website van bol.com. U kan meteen op hun homepage hun aanbiedingen bekijken, ze maken bovendien gebruik van duidelijke ‘call to action’ buttons.

dag aanbieding

3. Spring juist om met afbeeldingen.

Een afbeelding zegt meer van 1000 woorden, zegt men weleens. En dat blijkt ook zo te zijn, maar….het is wel belangrijk de juiste afbeeldingen te kiezen. Voorbeeld deze twee afbeeldingen van L’oreal.

Welk verschil ziet u bij deze afbeeldingen? Bij de linkse foto kijkt de vrouw op de afbeelding naar de producten, terwijl bij de rechtse afbeelding de vrouw naar de camera kijkt. Dit is vooral psychologisch belangrijk, door dat de eerste vrouw net naar de producten kijkt bent u als koper ook meer geneigd naar de producten te kijken. Terwijl bij de andere afbeeldingen kijkt de vrouw naar de camera, ze maakt eigenlijk oogcontact met u, waardoor u meer geneigd bent naar de vrouw te kijken ipv naar de producten.

marketing met afbeeldingen

hoe beter gevonden worden met afbeeldingen
Originele afbeeldingen L’oreal

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Let op met afbeeldingen, gebruik nooit zomaar een afbeelding van het internet zonder toelating van de eigenaar, of zonder bronvermelding.

Als u zelf foto’s neemt zorg dan voor goede kwaliteit, we leven in een tijdperk dat zelfs met een eenvoudige smartphone een degelijke foto genomen kan worden. Neem er dus even uw tijd voor.

 

Geef foto’s ook altijd duidelijke namen die bij uw product passen. Bijvoorbeeld als u fietsen verkoopt is een foto met de naam “damesfiets voor in de stad” beter dan “IMG0239430”. U begrijpt ook dat Google in het geval van die laatste benaming hier totaal geen rekening mee kan houden. Die naam toont geen enkele connectie met uw product.

4. Maak eens een video.

Video’s maken is nooit zo eenvoudig geweest. We hebben allemaal onze smartphone de hele tijd op zak, we kunnen dus meteen opnemen. Het spreekt dus voor zich dat video’s meer en meer te vinden zijn op internet. Wist u dat Youtube na Google de tweede grootste zoekmachine is? Jawel dit is echt waar, natuurlijk wordt er op Youtube vooral naar muziek gezocht. Toch is ook zoeken naar oplossingen voor een welbepaald probleem via Youtube meer en meer een trend aan het worden, mis deze trein dus niet. Veel mensen vinden het handiger om naar een video te kijken in de plaats van een lange handleiding te lezen. Geef dus ook eens aandacht aan deze mogelijkheden. Een Youtube kanaal opzetten is heus niet zo moeilijk, en u kan deze eenvoudig implementeren in uw website.

5. Start een blog.

bloggen voor ondernemersEen blog is al lang niet meer iets waar alleen fictie schrijvers hun gading in kunnen vinden. Een blog is namelijk ook voor u als ondernemer zeer handig. U kan hierdoor dieper ingaan op uw product of dienst, op deze manier kan u aan uw bezoeker/potentiële klant laten zien dat u de expert bent in uw business. Bovendien is bloggen zeer goed voor de SEO van uw website, uw website krijgt op die manier regelmatig nieuwe inhoud. Google bekijkt het toevoegen van nieuwe inhoud als een update van uw website, en daar houden ze van bij Google. Een blogpost is ook handig aan te passen voor uw SEO, let hierbij echter wel dat het in de eerste plaats natuurlijk blijft. Over-optimalisatie werkt in uw nadeel. Goed bloggen vergt best wat tijd, als u het goed wenst te doen doet u er misschien goed aan dit uit te besteden. Meer informatie hierover vind op via deze link. Let er ook op dat u enkel gaat bloggen over relevante onderwerpen voor uw bedrijf, anders zal zich dit tegen u keren. Laat het ook toe dat klanten/bezoekers reageren op uw blogs, en antwoord hen daar ook op.

6. Zorg voor communicatie met uw klanten/bezoekers.

Klanten krijgen graag antwoorden op vragen. Geef ze in de eerste plaats dus de mogelijkheid deze vragen te stellen, en neem vervolgens ook tijd om de vragen te beantwoorden. Hoe u dit doet? Hier zijn verschillende mogelijkheden voor uiteraard. Een eenvoudig email formulier kan hier al volstaan, echter is het zo dat sociale media hierin stilaan meer en meer populair aan het worden is. Door gebruik te maken van sociale media kan u uw klant vaak sneller te woord staan, bovendien bevind 95% van uw klanten zich waarschijnlijk wel ergens op sociale media. Zorg dus voor een link naar uw sociale media profielen.

Facebook Messenger is enorm populair als contactmiddel. Dit verlaagt voor veel gebruikers de drempel.

Doe dit wel enkel als u ook daadwerkelijk de tijd wil nemen om uw klanten te woord te staan. Want niet antwoorden is nooit goed.

7. Meld uw website aan bij Google, en maak een Google mijn bedrijf pagina.

U kan uw website eenvoudig aanmelden bij Google. Dit doet u hier, let op uw website aanmelden is geen garantie dat uw website sneller gevonden zal worden het laat Google enkel uw aanwezigheid weten.

hoe lang duurt het voor mijn website in Google zichtbaar is

Ook een account aanmaken op Google mijn bedrijf verhoogt uw zichtbaarheid online. Het helpt u misschien niet meteen om hoger in de Google ranking te komen, maar klanten die mobiel zoeken zullen u wel zien wanneer ze een zoekopdracht naar uw product doen in uw buurt. Google mijn bedrijf is zeer eenvoudig op te zetten, hebt u hier toch hulp bij nodig kan u mij altijd vrijblijvend contacteren, ik kom u met plezier helpen.

8. Backlinks.

Backlinks eenvoudig uitgelegd zijn links op andere websites die naar uw website terug linken. Dat wil dus zeggen, wanneer iemand op zijn website een link naar uw website plaatst. U kan deze verkrijgen op verschillende manieren, zo kan u bijvoorbeeld:

  • Gastbloggen
    U schrijft blogs op andere blogwebsites in ruil voor een link naar uw website. Dit kan handig zijn op blogs met veel bezoekers, want als zij uw artikel daar lezen is de kans groot – op voorwaarde dat ze het goed vinden- dat ze verder klikken naar uw website om meer te lezen.
  • Adverteren
    Dit is natuurlijk niet gratis, maar aan de hand van advertenties krijgt u op verschillende websites aan de hand van een advertentie een link naar uw website. Echter is dit vooral goed om naambekendheid op te bouwen.

Let er op bij het verzamelen van backlinks dat u beter voor kwaliteit gaat in de plaats van kwantiteit. U kan ook backlinks kopen, maar dit is meestal geen goed idee. U krijgt dan links op de meest uiteenlopende en vaak verdachte websites, waardoor Google uw website ook als verdacht zal gaan beschouwen en u dus negeert en in het ergste geval zelfs op de zwarte lijst zet.

Wat u beter kan laten uitvoeren voor een specialist:

Ik hoop u met bovenstaande zaken alvast een beetje geholpen te hebben op de vraag “Hoe lang duurt het voor dat mijn website in Google zichtbaar is?”. Maar zoals ik in het begin van deze post al zei komen er ook enkele zaken bij kijken die iets meer technisch inzicht nodig hebben. Soms is het beter dingen te laten doen met mensen die hier de kennis van hebben, alleen al omdat u anders misschien meer slecht dan goed doet. Maar over welke dingen heb ik het nu?

  1. Zorg dat de code klopt.
  2. Een duidelijke structuur/navigatie doet  wonderen.
  3. Hou ook achter de schermen alles up to date.

Er zijn er natuurlijk nog, maar bovenstaande zijn wel de belangrijkste volgens mij. De bovenstaande punten zal ik kort toelichten, ik ga hier echter niet te lang over schrijven want zonder technische achtergrond is het geen goed plan hier zelf aan te beginnen.

1. Zorg dat de code klopt.

Natuurlijk, Google bekijkt niet enkel naar wat de inhoud van uw website is. Ze houden daar ook rekening met de code van uw website. Vraag dus aan een professional om uw code na te kijken en indien nodig aan te passen waar nodig. Als uw website teveel foutieve of onduidelijke code bevat dan zal Google u ongetwijfeld negeren. Wenst u hiermee toch zelf aan de slag te gaan? Neem dan in elk geval eerst een back-up van uw website, want hiermee kan veel misgaan, voor u het beseft is uw website helemaal onbruikbaar.

2. Een duidelijke structuur/navigatie doet wonderen.

Wat doet u wanneer u een website bezoekt waarop u niets terug kan vinden? Weggaan, natuurlijk zoals de meeste onder ons. Mensen worden hoe langer hoe ongeduldiger, zorg er dus voor dat u ze zo snel mogelijk naar de juiste informatie kan brengen. Met een duidelijke en logische navigatie kan u een heel eind komen, ook breadcrumps kunnen hierbij helpen.

3. Hou ook achter de schermen alles up to date.

Uw inhoud/content up to date houden is één zaak, maar ook achter de schermen is het belangrijk dat alles up to date blijft. Uw CMS heeft regelmatig updates nodig, ook geïnstalleerde plug-ins moeten updates krijgen. Als dit niet gebeurt loopt u het risico dat uw website traag gaat worden of in het slechtste geval zelfs een doelwit voor kwaadwillende. Door code, plug-ins of andere onderdelen die niet up to date zijn creëert u namelijk lekken, op die manier kunnen hackers uw site binnen dringen en informatie van u of uw klanten stelen.

Conclusie:

Een concreet antwoord op de vraag “Hoe lang duurt het voor dat mijn website in Google zichtbaar is?” bestaat er dus niet. Ik kan u geen garantie geven hoelang het duurt, ook niet als u alle bovenstaande zaken hebt toegepast. Wel ben ik er gerust in dat bovenstaande zaken ervoor zullen zorgen dat Google u vroeg of laat opmerkt. U moet vooral zorgen dat u volhoud om bovenstaande zaken degelijk toe te passen, dan komt de rest van zelf in orde. Het is ook hier belangrijk doelen te stellen, maar weet dat een tijdslimiet opleggen vrij zinloos is. Wenst u graag dat wij uw website een keer nakijken of er zaken zijn die best aangepast worden? Of wil u ons inhuren om voor uw bedrijf te gaan bloggen? Dat kan allemaal, contacteer ons en wij komen een vrijblijvend gesprek met u voeren en maken indien gewenst een offerte op maat aan.

Hoe lang duurt het voor dat mijn website in Google zichtbaar is?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *